Sunday 1 November 2015

Gajet
            Pada era globalisasi sekarang, penggunaan gajet sangat meluas. Setiap orang pasti memiliki sekurang- kurangnya satu jenis gajet. Gajet secara umumnya barangan teknologi seperti telefon pintar, komputer riba dan sebagainya yang digunakan dalam kehidupan seharian. Saya juga tidak terlepas dalam penggunaan gajet.
            Antara salah satu gajet yang saya gunakan ialah telefon pintar. Telefon tersebut berjenama Lenovo S60 berwarna perak. Harga telefon tersebut ialah RM600. Telefon tersebut merupakan hadiah daripada kawan saya semperna ulang tahun kelahiran saya yang ke-19 tahun. Ia merupakan gajet kesayangan saya dan amat bermakna bagi saya.



            Saya telah menambah asesori telefon tersebut dengan memasang sarung belakang telefon yang berharga RM10. Sarung tersebut berwarna merah jambu kerana saya amat meminati warna tersebut. Pada sarung belakang tersebut terukir gambar menara Paris yang amat cantik.
            Telefon ini mempunyai pelbagai application seperti WhatsApp, Youtube, Google dan sebagainya. Kelebihan telefon pintar ini ialah dapat menangkap rangkaian internet lebih kuat selain mempunyai kamera yang jelas. Telefon ini juga mempunyai ruang memori yang kuat. Sepanjang saya menggunakan telefon tersebut, saya hanya menggunakan memori telefon, bukan kad memori.
Namun begitu, telefon ini juga mempunyai kekurangan tersendiri. Antaranya ialah bateri cepat habis. Lebih-lebih lagi apabila menggunakan application Facebook mahu pun WhatsApp. Selain itu, gambar yang disimpan di dalam telefon juga sering hilang atau terpadam dengan sendirinya.
Walau bagaimana pun, telefon tersebut telah banyak membantu dan memudahkan urusan saya. Terutamanya untuk berkomunikasi dengan keluarga dan rakan-rakan. Selain daripada membantu apabila berada dalam kecemasan. Telefon tersebut juga banyak membantu saya dalam mencari maklumat di Internet kerana telefon ini boleh melayari Internet. Malah, saya juga menggunakan telefon tersebut untuk menyemak keputusan rayuan untuk ke Universiti.
Bukan itu sja, malah telefon tersebut juga dilengkapi GPS dan Google Map yang dapat membantu pengguna untuk mencari lokasi dan arah perjalanan yang ingin dituju. Saya juga pernah menggunakan GPS untuk menuju ke Universiti Utara Malaysia semasa hari pendaftaran saya sebagai mahasiswi di Universiti tersebut.
Apabila saya telah menyambung pelajaran di peringkat Universiti, saya juga banyak menggunakan telefon tersebut dalam kehidupan seharian saya. Hal ini kerana, dengan penggunaan telefon pintar tersebut saya dapat menyemak jadual dan kerja kursus yang diberikan oleh pensyarah dengan menggunakan internet.
Telefon tersebut juga membantu saya untuk berhubung dengan rakan sekuliah saya dengan menggunakan application WhatsApp yang kini popular penggunaannya. Keadaan ini telah memudahkan urusan saya dalam menyiapkan tugasan berkumpulan. Walaupun tidak berjumpa secara bersemuka, penggunaan telefon pintar dan WhatsApp dapat menhubungkan kami menjadi satu kumpulan.

Setelah setahun saya menggunakannya,telefon tersebut telah mengalami kerosakkan. Telefon tersebut tidak dapat dihidupkan walaupun sudah berkali-kali saya mencuba. Apabila saya mengecas, aliran elektrik tidak masuk ke dalam telefon tersebut. Keadaan ini telah mendatangkan masalah kepada saya kerana saya menggunakan telefon tersebut untuk berkomunikasi dengan rakan sekelas saya.

No comments:

Post a Comment