Sunday 1 November 2015

PENGENALAN DIRI
Assalammualaikum dan salam sejahtera. Disini saya ingin memperkenalkan diri saya. Nama diberi Siti Solehah Binti Zulkifli berumur 20 tahun.Saya telah dibesarkan di kampung ibu saya di Padang Serai, Kedah dan telah berpindah ke Kulim, Kedahpadausiaenamtahun. Saya merupakan anak tunggal didalam keluarga saya. Ayah saya bekerja sebagai mekanik motor di Lunas, Kedah manakala ibu saya suri rumah sepenuh masa.
Setiap orang mempunyai minat atau hobi yang tersendiri termasuklah saya.Hobi saya ialah membaca novel kerana novel dapat menghilangkan tekanan di samping untuk mengisi masa lapang. Satu lagi hobi saya ialah memasak. Saya suka mencuba memasakmasakan yang unik atau menarik dengan melayari internet ataupun majalah masakan. Dari segi warna kegemaran pula, saya meminati warna merah jambu. Hal ini kerana, warna tersebut melambangkan kelembutan dan sifat kewanitaan.
Setelah tamat persekolahan di S.M.K Sungai Kob, Karangan, Kedah, saya telah melanjutkan pelajaran di Tingkatan Enam di sekolah yang sama. Selepas tamat tempoh pengajian, saya telah bekerja di sebuah Kedai Motor di Kulim sebagai kerani. Saya bekerja sebagai kerani hampir Sembilan bulan dan kemudiannya telah berhenti kerana telah mendapat tawaran untuk menyambung pelajaran di peringkat yang lebih tinggi di Universiti Utara Malaysia (UUM). Di UUM, saya telah ditawarkan melanjutkan pelajaran dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Awam.
UUM merupakan university yang terletak di utara Kedah iaitu di Sintok, Kedah berdekatan dengan sempadan Malaysia-Thai. UUM mempunyai 3 buah Kolej yang ditawarkan iaitu College of Art and Sciences, College of  Business dan College of  Law, Goverment and International Studies. Dan saya merupakan pelajar dibawah Kolej College of Law, Goverment and International Studies. Di samping itu, UUM juga mempunyai 15 buah Dewan Penginapan Pelajar (DPP) iaitu DPP MAS, TENAGA NASIONAL, TRADEWINDS, PETRONAS, EON, SIME DARBY, MISC, TM, BSN, YAYASAN ALBUKKHARY, BANK MUAMALAT, MAYBANK, SME BANK dan BANK RAKYAT. Saya telah ditempatkan di DPP MAS.
Dengan tawaran yang diberikan ini, sayaberharapdanakanmencubauntukmengubah nasib keluarga saya. Hal ini kerana saya dibesarkan dalam keluarga yang sederhana.Wawasan hidup saya ialah untuk membalas jasa keluarga saya kerana telah banyak berkorban untuk saya. Terutamanya ayah dan ibu saya. Dan saya menjadikan ayah saya sebagai idola saya kerana walaupun dia seorang Orang Kelainan Upaya (OKU), dia dapat menyara keluarga dan membesarkan saya dengan baik sehingga dapat melanjutkan pelajaran di peringkat yang tinggi seperti sekarang.


No comments:

Post a Comment